Saborski odbor o raspolaganju poljoprivrednim zemljištem

Održana je tematska sjednica saborskog Odbora za poljoprivredu o provedbi programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države, što je vrlo zanimljiva tema općinama i gradovima. Naime, općine i gradovi su od donošenja Zakona o poljoprivrednom zemljištu u ožujku 2018. godine opet zaduženi za raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske. Tematskoj sjednici, podijeljenoj u dvije tematske cjeline, prisustvovali su predstavnici Udruge gradova, gđa Natalija Banović iz Grada Siska i gosp. Zdravko Režek iz Grada Jastrebarsko. U prvom dijelu bilo je riječi o trenutnoj fazi provedbe odredbi Zakona o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“ broj 20/18). Predsjednik Odbora Tomislav Panenić uvodno je napomenuo kako se čini da implementacija odredbi Zakona o poljoprivredi u praksi ide relativno sporo i vezano za to uputio je više pitanja predstavnicima Ministarstva poljoprivrede – od pitanja o broju izdanih suglasnosti Ministarstva na Programe raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države koje su do 09. lipnja 2018. godine trebale donijeti jedinice lokalne samouprave, do pitanja o mogućem terminu prvih natječaja. U odgovoru Ministarstva poljoprivrede, koje je na sjednici predstavljao državni tajnik Tugomir Majdak, rečeno je sljedeće: “Ministarstvo poljoprivrede je do sada zaprimilo 351 program raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu RH, od čega je za 79 programa dalo suglasnost, 268 programa je vraćeno jedinicama lokalne samouprave na dopunu, dok su 4 programa u potpunosti odbijena i za iste je potrebno ponoviti izradu od početka. Jedinice lokalne samouprave koje nisu u roku od 3 mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona o poljoprivredi izradile program raspolaganja izgubile su pravo raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države, ali i pravo na proračunske prihode koji se ostvaruju temeljem raspolaganja državnim poljoprivrednim zemljištem. U njihovo ime i na njihov trošak programe trebaju donijeti nadležne jedinice regionalne samouprave. Jedinicama lokalne samouprave Zakonom je propisani rok od 3 mjeseca za donošenje programa raspolaganja obvezujući, dok je jedinicama regionalne samouprave propisan rok od 30 dana od dana isteka roka jedinicama lokalne samouprave samo instruktivan.” Što se tiče prvih natječaja za zakup ili prodaju, prema procjeni Ministarstva poljoprivrede možemo ih očekivati u skoro vrijeme, jer prema informacijama kojima Ministarstvo raspolaže već se nekoliko jedinica lokalne samouprave priprema za raspisivanje natječaja.
U pitanjima i komentarima predstavnika općina i gradova koji su prisustvovali Tematskoj sjednici, prvenstveno se izražavalo nezadovoljstvo dugotrajnim i kompliciranim procedurama predviđenima kako za donošenje Programa raspolaganja, tako i za pripremu i provedbu natječaja za raspolaganje državnim poljoprivrednim zemljištem, vezano uz što je izostalo razumijevanje Ministarstva poljoprivrede. U drugom dijelu Tematske sjednice Odbora za poljoprivredu razmatrana je postojeća problematika vezana za prijenos prava zakupa poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Rep ublike Hrvatske s dosadašnjih zakupaca – tvrtki u sklopu Agrokora aneksom na novoosnovane zrcalne tvrtke. Kako je poznato, Ministarstvo poljoprivrede uputilo je prijedloge aneksa postojećih ugovora čelnicima jedinica lokalne samouprave, kako bi se sukladno odredbama propisanima Zakonom o postupku izvanredne uprave, Zakonom o poljoprivrednom zemljištu i Nagodbom vjerovnika Agrokora prava iz osnovnih ugovora prenijela na novoosnovane tvrtke koje su u potpunosti preuzele proizvodnju prethodnih tvrtki. Iz pitanja i komentara čelnika i predstavnika jedinica lokalne samouprave nazočnih na sjednici, osnovni problemi u cijelom predviđenom postupku su vrlo niska zakupnina koju su plaćale Agrokorove tvrtke u odnosu na zakupnine koje su plaćali ostali korisnici državnog poljoprivrednog zemljišta, ali i činjenica da Ministarstvo poljoprivrede nije dostavilo jedinicama lokalne samouprave osnovne ugovore s priležećim gospodarskim programima. Naime, gospodarski programi su dokumenti temeljem kojih su Agrokorove tvrtke i dobile zemljište u zakup na prethodnim natječajima i kojih su se dužne pridržavati. U slučaju nepridržavanja zakupaca planova navedenih u gospodarskim programima, stvaraju se uvjeti za raskid ugovora. Također, postavilo se i pitanje zakonitosti samog postupka potpisivanja aneksa ugovora s novoosnovanim tvrtkama.
Vezano za pitanje zakonitosti cijelog postupka sve dileme je razriješio Zamjenik Glavnog državnog odvjetnika Boris Koketi, koji je jasno naveo da je obveza prijenosa prava zakupa na novoosnovane tvrtke propisana već Zakonom o postupku izvanredne uprave koji je lex specialis, dok je sama procedura potpisivanja aneksa postojećih ugovora o zakupu propisana Zakonom o poljoprivrednom zemljištu, koji je opći zakon, tako da zakonitost cijelog postupka nije upitna. Državni tajnik Tugomir Majdak izjavio je da je u zadnjoj fazi izrade pravilnik kojim će se propisati obveza izjednačavanja cijena zakupnine za sve zakupce državnog poljoprivrednog zemljišta sukladno područjima na kojima se zemljište nalazi, stoga će se visina zakupnine navedena u ugovorima nekadašnjih Agrokorovih tvrtki temeljem istog izjednačiti sa zakupninom svih ostalih zakupaca. Štoviše, to znači da je pred svim jedinicama lokalne samouprave posao izjednačavanja visina zakupnine za sve zakupce državnog poljoprivrednog zemljišta po svim postojećim sklopljenim ugovorima.

izvor: Lokalna Hrvatska – nacionalni servis JLS

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest