U višenamjenskoj dvorani Dvorca Pejačević danas je predstavljena knjiga “Dora Pejačević – životi i svjetovi” autora Domagoja Marića. Uz autora o knjizi su govorili predstavnici izdavača – Školske knjige, Sonja Miličević Vukelić i Bukan Breberić te recenzentica Nada Bezić, muzikologinja i voditeljica knjižnice Hrvatskog glazbenog zavoda.
Kako je rekla Bezić, knjiga o Dori Pejačević od nacionalnog je značaja jer jednim dijelom afirmira ovaj dio Slavonije, a s druge strane kroz istraživanje i arhive povezuje nas s kulturom srednje Europe.
– U nastajanju knjige sudjelovale su i nacionalne baštinske ustanove, a izdavač Školska knjiga, njome je nastavila izdavanje niza publikacija o glazbi koje je započela 1980. godine s knjigom Lovre Županovića „Stoljeća hrvatske glazbe”. Knjiga objedinjuje novija istraživanja s prijašnjim spoznajama, prije svega onih prof. Koraljke Kos koja je također napisala knjigu o Dori Pejačević. Odličan način pisanja donio je novu uzbudljivu knjigu koja je jako lijepo opremljena, puno je nepoznate korespodencije, mnogih izvedbi za koje nismo znali. Knjiga je pisana s dubokim poštovanjem prema skladateljici – rekla je Nada Bezić i istaknula kako je zanimljivo da su na knjizi uz autora radile žene – dvije urednice i dvije recenzentice.
Prema riječima autora Domagoja Marića, istraživanje i prikupljanje materijala za knjigu trajalo je dvije godine i na njegovo iznenađenje otkriveni su mnogi, do tada nepoznati detalji iz života prve hrvatske skladateljice:
– Prije nekoliko godina kao vanjski suradnik Hrvatskog radija 3 programa radio sam emisije o hrvatskim skladateljima, među njima i o Dori Pejačević. To nije bila najbolja emisija, bilo je puno kvalitetnijih jer o mnogima drugima sam imao puno više građe, no ta emisija je bila najslušanija. Tada sam dobio ideju da bih se možda u budućnosti mogao baviti Dorom Pejačević, ali je ideja zapravo došla iz Školske knjige. Povod je bio 100. godišnjica njene smrti, a olakotna okolnost je bila što sam u to vrijeme radio u Hrvatskom veleposlanstvu u Berlinu. Posjetio sam Dresden, grad u kojemu je Dora živjela u dva navrata i tamo sam u arhivu našao dosta stvari o njoj koje su u Hrvatskoj bile nepoznate. Tada je zapravo došla ideja za knjigu jer sam shvatio da ima dovoljno nove građe i da treba ponovo pisati o Dori Pejačević. Ima jako puno novih detalja, ali i onih koji su nekada prije otkriveni, no stjecajem okolnosti nisu ušli u standardni narativ o Dori. Recimo, malo je poznato da je njena majka Lila Pejačević bila skladateljica što je posebno važno kada je Dora u pitanju. To je osamdesetih godina otkrila osječka muzikologinja Gordana Gojković, no njen tekst o tome pao je u zaborav. Kada gledate posljednje tekstove pa i dva filma snimljena o njoj – Kontesa Dora i Dora bijeg u glazbu, taj ključan podatak koji je Dori svakako bio vjetar u leđa, nećete naći ni u jednom od njih. Dakle, u knjizi ima puno izvornih otkrića do kojih sam došao prvenstveno u stranim arhivima, ali i otkrića do kojih je netko drugi došao, a uvrštena su u knjigu kako ne bi bila zaboravljena.
Gostima i brojnim Našičanima dobrodošlicu je poželjela ravnateljica Zavičajnog muzeja Silvija Lučevnjak:
– Ovo je jedan novi pogled na skladateljičin život i rad. Mislim da je to izuzetna prilika da ponovo upozorimo na to tko je Dora Pejačević i koje je njeno mjesto u povijesti, ne samo hrvatske nego i svjetske kulture i baštine, posebno na području glazbene kulture. Drago nam je što je Školska knjiga odlučila premijerno predstaviti knjigu upravo u Našicama nakon kojih će predstavljanja biti i u Osijeku, Zagrebu i nekim drugim gradovima – rekla je Lučevnjak.
Uz priču o Dori publika je uživala i u glazbenom dijelu programa u kojemu su nastupili članovi Tamburaškog komornog sastava Osnovne glazbene škole Kontesa Dora uz prof. Deana Koprija, zatim učenik Glazbene škole Fran Zavada koji je izveo Dorinu skladbu Ljubica iz albuma Život cvijeća op.19., učenici OŠ “Dore Pejačević” Stela Sokač s interpretacijom pjesme “Zapis na brezovoj kori” Ante Gardaša, Vanesa Perković i Rahela Makaj s odlomcima Dorinog pisma Rosi Lumbe te članovi Tamburaškog društva Dora Pejačević Barbara Bistrović i Ivor Papučić koji su uz prof. Deana Koprija izveli skladbe Canzonetta Dore Pejačević i Zigeuner kommen, op.16,no.4. Friedricha Seitza. Povratku u Dorino vrijeme pridonijeli su i članovi HKD-a “Lisinski” obučeni u povijesne kostime koji su plešući valcer nazočne vratili u doba kada su našičkim dvorcem odzvanjale note prve hrvatske skladateljice.
Po završetku predstavljanja Našičani su imali priliku kupiti ovu jedinstvenu knjigu koja bi uskoro trebala biti izdana i na engleskom jeziku što će svakako doprinijeti popularizaciji Dorinih dijela u svijetu.
Tomislava Justić