Na autocesti A3 sutra započinju radovi na postavljanju prvih sedam portala u sklopu implementacije sustava Crolibertas. To je novi, potpuno digitalni i jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine, priopćili su iz Hrvatskih autocesta.
Početak radova između Popovače i Novske
Prvih sedam portala bit će postavljeno na dionici između Popovače i Novske. Tri portala bit će postavljena na samoj trasi autoceste: Popovača-Kutina, Kutina-Lipovljani i Lipovljani-Novska, a četiri portala u zoni ulaska na autocestu, na lokacijama sadašnjih naplatnih postaja: Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska.
Crolibertas – novi sustav naplate bez zaustavljanja
Sustav nazvan Crolibertas bit će uveden na svim autocestama u Republici Hrvatskoj kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC), Bina Istra i Autocesta Zagreb-Macelj.
Temelji se na konceptu vožnje bez zaustavljanja, u slobodnom protoku vozila. Time se korisnicima omogućuje brže, jednostavnije i modernije putovanje autocestama.
Radovi na izgradnji portala obuhvaćaju izvođenje temelja, montažu čeličnog dijela konstrukcije, zamjenu ili ugradnju nove odbojne ograde, elektro i druge popratne radove, a odvijat će se u više faza. Tijekom izvođenja radova promet će se odvijati pod privremenim prometnim regulacijama na način da će biti zatvorena zaustavna, a prema potrebi i vozna traka, ovisno o dinamici samog izvođenja radova.
U trenutku postave poprečne grede zbog manevarskih i prostornih mogućnosti dizalice, promet će biti kratkotrajno zaustavljen, odnosno bit će preusmjeren na obilazne pravce, istaknuli su iz HAC-a.
Noćni radovi uz sigurnosne mjere
Radovi će se izvoditi u uvjetima slabijeg intenziteta prometa, tijekom večernjih i noćnih sati. Uspostave privremenih regulacija prometa nužne su zbog osiguranja sigurnosti izvođača radova kao i sigurnosti korisnika autoceste.
Iz HAC-a mole vozače da obrate pozornost na privremene regulacije prometa na navedenim dionicama jer će se vođenje prometa (jednom ili dvije prometne trake) mijenjati iz dana u dan.
Navode i kako je implementacija sustava Crolibertas tehnički i infrastrukturno zahtjevan projekt. Uključuje postavljanje ukupno 212 portala duž autocestovne mreže, ugradnju napredne IT opreme, izvođenje građevinskih zahvata na terenu pod prometom kao i uspostavu sustava u “backoffice” centrima za obradu podataka.
Testiranja i uvođenje u funkciju
Paralelno s postavljanjem portala s opremom (kamere, antene), provodit će se i testiranja kako bi se osigurala funkcionalnost svakog segmenta. Nakon završetka implementacije svih portala i povezane opreme, uslijedit će sveobuhvatna testiranja cijelog sustava na razini mreže.
Sustav će koristiti dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije – ALPR tehnologiju, koja je usmjerena na naplatu cestarine korisnicima lakih vozila te prepoznaje registarske pločice vozila i vrši nadzor plaćanja cestarine svih vozila, i DSRC tehnologiju putem koje će se vršiti naplata cestarine korisnicima ENC uređaja.
HINA /foto: Tomislav Pavlek



